Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

søndag 14. mars 2010

Digital kompetanse

På forumet inne på norsknettskole hadde Anne-Lise lagt ut en link fra Delte meninger. Den finner du her. Mens jeg leste artikkelen kom jeg til å tenke på de nye utfordringene vi har med tilpasset opplæring i forhold til digital kompetanse. (Det var vel ikke det artikkelen handlet om, men det var dette jeg kom til å tenke på.)

Det er viktig med tilpasset opplæring ved opparbeiding av digital kompetanse. Jeg tror at det som lærer er lurt å ha tabellen til Krumsvik om Digital Danning (finner tabellen i leksjonen Sosial Web 1, s. 8. Hvis det er noen som leser bloggen som ikke er student på DKL, finner du tabellen i Otnes sin bok: Å være digital i alle fag. Siste kapittel i boka er skrevet av Krumsvik) i bakhodet, for å kartlegge elevenes digitale kompetanse. Har læreren kompetanse om hvor elevene ligger i denne tabellen, har han mulighet for å dele inn i grupper i klassen etter dette. Ved å blande ulike nivåer i en gruppe når man bruker digitale verktøy for å nå faglige mål, har de med sterk digital kompetanse mulighet for å brukes som støttende stillas (Bruner) for elevene med mindre digital kompetanse.

Utfra dette ser jeg Krumsvik sin modell som nyttig for å kunne opparbeide digital kompetanse hos elevene, på en best mulig måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere