Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

torsdag 25. mars 2010

IKT og tilpassa opplæring

I følge Kunnskapsløftet har alle elever krav på tilpasset opplæring (LK06). Dette stiller krav til lærernes undervisning. Læreren skal se den enkelte elev og den totale gruppe. Kan vi med hjelp av IKT enklere praktisere tilpasset opplæring? Ja, vil jeg som DKL-student absolutt påstå. Jeg ser IKT som et hjelpemiddel hvor lærer har mulighet til å differensiere undervisningen. Dette på alle nivå som Kunnskapsløftet krever:
Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og
utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse (LK06).


IKT kan også fungere som en god motivasjonsfaktor for elevene i undervisningen. Dette er en mulighet for de å bringe kunnskaper de har fra fritiden inn i skolens arena. I tillegg er dette en gylden muligehet til å reflektere over egen IKTbruk og egen nettvettpraksis for elevene.

I høst lagde jeg en RLEtest i Excel, denne kan godt brukes som hjelpemiddel i undervisningen for at elevene kan sjekke sin egen kunnskap. i en slik sammenheng ville hver enkelt elev hatt en egen og konkret oppfatning av egen kunnskap. Dette er likevel en noe enkel måte å bruke IKT på, det finnes mange andre muligheter for å bringe IKT inn i undervisningen med tanke på tilpasset opplæring. I leksjonen om tilpasset opplæring fulgte en tabell over ressurser man kan bruke i tilpasset opplæring. De fleste koster penger, men man kan prøve det ut i 30 dager først. Da får man virkelig testet ut om det er verdt å bruke penger på. Noen av disse programmene er: CD-ORD, LingDys/LingRight, TextPilot og Inspiration(trykk på navnene for å komme til deres nettsider).

Tilpasset opplæring er en utfordring, men IKT som hjelpemiddel gjør det allefall ikke vanskeligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere