Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

fredag 26. mars 2010

Konstruksjonsbygging


I leksjonen "Tenkeverktøy 2" ble jeg introdusert for dataspillet Bridge Construction Set. Dette går ut på å bygge en bro med et gitt beløp. Broen skal bygges så billig som mulig, men den må i tillegg være konstruert slik at den er kjørbar. Dette testes etter du har bygd broen. Som du ser på bildet har jeg fullført en bro, og neders i bildet står det "TEST PASSED", altså har jeg bygd en bro som ikke raste sammen når toget kjørte over (dette er ikke første forsøk ;)).

I skolesammenheng vil dette være konstruktivt spesielt i naturfag. Elevene skal etter 4. årstrinn i dette faget innen teknologi og design kunne
  • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
  • beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre (LK06)
Jeg ser for meg at dette vil passe godt inn som en del av et prosjekt i naturfag, hvor man har kort og enkel teori om konstrukjoner, konstruerer et byggverk med hendene og konstruerer broer ved hjelp av Bridge Construction Set. Gjennom konstruksjonene samtaler man om hva man lager (hypotese, gjennomføring, konsklusjon).

Forskning Viser Nr. 7 viser til utfordringer lærerne har ved å integrere dataspill i skolen. For å lykkes med dataspill i skolen må noen punkt være tenkt gjennom i følge Forskning Viser Nr.7. Disse er:
  • Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes.
  • Spillene tilpasses elevsammensetning.
  • Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsformål.
  • Det må være gode læringsrammer.
  • Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i forhold til tradisjonelle læringsopplegg.
Man må videre tenke gjennom hva elevene skal lære gjennom spillet, hvordan man skal benytte det i undervisningen og hvordan skolen forholder seg til dataspill i undervisningen.


Kilder:
ITU (2006) Dataspill i skolen Forsking viser Nr.7 Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning [Online] Tilgjengelig fra: http://www.itu.no/filearchive/FV7.pdf [Lastet opp 26.mars 2010]

2 kommentarer:

  1. Dette var ei flott bru Kjerstin, minner meg litt om Karlsbrua i Praha, og det er eit flott byggverk og.

    SvarSlett
  2. Takk for det Anne-Lise. Jeg knota litt med å få det til, og mange gikk rett i elva!Men det ble tilslutt:D

    SvarSlett

Følgere