I leksjonen "Tenkeverktøy 2" ble jeg introdusert for dataspillet Bridge Construction Set. Dette går ut på å bygge en bro med et gitt beløp. Broen skal bygges så billig som mulig, men den må i tillegg være konstruert slik at den er kjørbar. Dette testes etter du har bygd broen. Som du ser på bildet har jeg fullført en bro, og neders i bildet står det "TEST PASSED", altså har jeg bygd en bro som ikke raste sammen når toget kjørte over (dette er ikke første forsøk ;)).
I skolesammenheng vil dette være konstruktivt spesielt i naturfag. Elevene skal etter 4. årstrinn i dette faget innen teknologi og design kunne
- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
- beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre (LK06)
Forskning Viser Nr. 7 viser til utfordringer lærerne har ved å integrere dataspill i skolen. For å lykkes med dataspill i skolen må noen punkt være tenkt gjennom i følge Forskning Viser Nr.7. Disse er:
- Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes.
- Spillene tilpasses elevsammensetning.
- Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsformål.
- Det må være gode læringsrammer.
- Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i forhold til tradisjonelle læringsopplegg.
Kilder:
ITU (2006) Dataspill i skolen Forsking viser Nr.7 Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning [Online] Tilgjengelig fra: http://www.itu.no/filearchive/FV7.pdf [Lastet opp 26.mars 2010]
Dette var ei flott bru Kjerstin, minner meg litt om Karlsbrua i Praha, og det er eit flott byggverk og.
SvarSlettTakk for det Anne-Lise. Jeg knota litt med å få det til, og mange gikk rett i elva!Men det ble tilslutt:D
SvarSlett