Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

onsdag 21. april 2010

Kildekritiske elever

Gjennom leksjonene om informasjonskompetanse ble vi kjent med Tord Høiviks artikkel om informasjonssøking, og kvalitetssikring av dette. Han mener ansvaret for kvalitetssikring av nettbaserte ressurser ligger hos voksne fagfolk. I tillegg mener han at undervisning i kildekritikk bør være konkrete oppgaver istedet for generell undervisning i temaet (Høivik 2008, s.35).

Jeg er enig med Høivik i det han sier om kvalitetssikring. Uerfarne nettbrukere ser ikke på informasjonen man finner på internett med samme kritiske øyne som en godt vant nettbruker. Derav må elevene få tilgang til linker og kilder ved hjelp av andre mer erfarne, før han selv slipper seg løs i internettverdenen. Det blir det samme som at vi svømmer med svømmeringer, før vi svømmer uten hjelpemidler.

For å hjelpe elevene på vei i nettverdenen, kan en utforming av et informasjonsnav være et godt verktøy. Et eksempel på dette er Netvibes, et gratis nav, hvor du kan lage din personlige startside til internett.

Etterhvert som elevene lærer seg teknikker for hvordan de skal finne pålitelige kilder, trenger ikke elevene samme rammene i undervisningen. Målet er at elevene selvstendig skal kunne utøve kildekritikk, men for å lære dette må vi hjelpe dem frem. Et eksempel er min egen Netvibes. Dette vil jeg si mer om i neste innlegg.

Kilder:
Høivik, T. (2008) Fire veier til kvalitet -Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole Dansk Biblioteksforskning årg. 4, nr. 1, 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere