Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

tirsdag 6. oktober 2009

Plagiat

Tilgangen vi i dag har på tekster gjennom Internett, gjør muligheten for "å låne" fra andre er stor. Fristelsen for elever kan bli vanskelig å motstå, og har du først gjort det en gang tror jeg terskelen for å gjøre det en gang til er mindre. Utfordringen for lærere er å holde undervisningen og innleveringene på det plan at lysten (og muligheten) for å jukse ikke er der. Et stort poeng forfatteren av JonblOGG påpeker i sine egne kommentarer til bloggen, er viktigheten av gjensidig tillit i klasserommet. Jeg mener det er her man må satse på å få bukt med problemet, det nytter ikke å kun drive skremselspropaganda. I tillegg til dette må elevene gjøres stas på når de har produsert noe eget. La elevene fortelle for klassen hva de har skrevet, heng det opp på tavla. Eller hva med å kopiere opp klassens novellesamling? Eller hva med å ha en egen (digital eller ikke) skrytevegg på skolen hvor vi henger opp elevenes egenproduserte arbeid?  Min mening er at ved slike tiltak vil elevene få eierskap til det de har produsert.

Andre tiltak som går mer konkret på hvordan man kan avsløre plagiat er å stille elevene spørsmål til teksten. Hva mente du med denne setningen? Hva skjer videre i teksten? Hvorfor formulerte du deg slik her? I tillegg kan læreren gjennomføre underveisrespons på elevenes tekster. Elevene kan også lese hverandres tekster underveis, og gi respons. Jeg vil altså tro at det vil være enklere å ha kontroll over elevenes produksjon ved å ha en form for prosessorientert skriving.

Jeg har ikke noen særlige erfaringer på området, men jeg har hatt undervisning om nettvett til elever i 6.klasse. Denne undervisningen var helt basic hvor jeg fortalte og viste hvordan man søker i en søkemotor. Og hvor lett det er å få frem helt feil informasjon. En artig oppgave vi hadde var at alle elevene (to elever per datamaskin) startet på samme nettside. (Vi startet på startsiden.no). Elevene skulle ta like mange klikk på koblinger, så så vi hvor vi endte opp tilslutt. Det var ingen som kom på samme side, og vi fikk se hvor lett det var å komme bort fra det man i utgangspunktet trykte på. (Vi snakket om stiene elevene gikk for å komme dit de endte opp.

Det finnes mange fine nettsider om nettvett. Disse kan man la elevene få se på, før en eventuell diskusjon i klassen om plagiat og andre utfordringer man kan komme utfor på Internett. Datatilsynet har i samarbeid med Teknologirådet og Utdanningsdirektoratet lagd et eget nettsted for dette med bruk av digitale medier. Videre har post- og teletilsynet laget en nettside på oppdrag for Samferdselsdepartementet i samarbeid med andre departement. I tillegg har Medietilsynet laget en side om bruk av digitale medier.

Plagiat er absolutt et reelt problem. Elevene må få anledning i barneskolen til å reflektere over dette. Når de kommer høyere opp i trinnene vil de kanskje ikke se på plagiat som et stort problem,  hvis de ikke allerede har lært/erfart at dette er galt.

1 kommentar:

  1. Ja, det er mange innfallsvinkler og strategier. Det viktigste er vel å ikke være naiv, men ha det som gjennomgangstema i alle fag og alle typer oppgaver.

    SvarSlett

Følgere