Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

mandag 2. november 2009

Digitale bilder

Jeg har alltid syntes at bruk av effekter på bilder er facinerende. Jeg har speilreflekskamera selv, men må innrømme jeg omtrent utelukkende har brukt autofunksjonen. Etter leksjonen vi nå har hatt om digitale fotografier, har jeg tatt i bruk kameraet på nye måter. Jeg har trykt og trykt og funnet ut at autofunksjonen ikke leverer optimalt hele tiden. Jeg merket dette spesielt ved fotografering av nærbilder. Jeg prøvde både med auto og funksjonen nærbilde. Stooor forskjell. Jeg driver nå og leker meg med ISO og greier, men der har jeg fremdeles en laaang vei å gå. Men det blir.

Jeg tok bilder av mine nydelige roser her om dagen, og lekte meg med forskjellige format av disse på Picasa. Først redigerte jeg bildet med farger, skarphet og kontrast. Deretter beskjærte jeg og lagret dem i forskjellige format.
Dette er originalbildet












Dette bildet er redigert og midtstilt













På dette bildet har jeg prøvd meg på tredjedelsregelen. Synes denne var vanskelig, mulig jeg og har et motiv der regelen ikke kommer til sin rett....









Her har jeg endret til kvadratisk format (selv om dette ikke vises så godt her i bloggen (?). Og midtstilt motiv.

















På dette bildet har jeg igjen prøvd med på tredjedelsregelen, denne gang i et kvadratisk bilde.












Denne oppgaven var meget lærerik, med tanke på bevisstgjøring av motiv, bakgrunn og forstyrrende elementer når man tar bilder. Samtidig hvordan man bruker blender og lukkeråpning og tilslutt hvordan redigere disse bildene. Jeg har lært masse gjennom denne leksjonen, men jeg må øve meg litt mer for å finne ut av denne tredjedelsregelen. Dette er fordi jeg ikke har funnet eksempel på hvordan det blir bedre enn midstilt selv enda. Men jeg ser det absolutt på andre sine bilder. Merkelig det der....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere