Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

lørdag 21. november 2009

Regneark



Tidligere har jeg brukt regneark til å sette opp regnskap, statistikk og sannsynlighet. Alt i matematikkfaget. Jeg har nå lært meg HVIS-funksjonen i Excel og har skjønt at man har uante muligheter ved bruk av regneark! Til venstre her ser du en test jeg har lagd for 2.trinn i RLE. Tidkrevende å lage den første, men skal du lage en til kan du bruke den første og endre på den. Dette er noe elevene kan jobbe alene med. I 2. trinn er muligens alenejobbing litt vanskelig, men for de faglig sterke elevene går dette bra. Høyere opp i trinnene vil dette være noe som elevene kan gjøre uten hjelp fra lærer. Hva med å sette dette som en oppgave i stasjonsundervisning? Regneark kan brukes i alle fag, det er kun lærerens fantasi og kreativitet (+ digitale kompetanse) som setter grenser for hva man kan bruke dette til. Jeg har iallefall oppdaget muligheter for å bruke regneark i fag utenom matematikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere