Lærer som skriver om engasjement innenfor grunnskolen. Spesielt interessert i digital kompetanse, De Utrolige Årene og Zippys venner.

lørdag 21. november 2009

Samskriving

Hva er så samskriving? Dette var noe jeg misforstod i begynnelsen av studiet. Samskriving er ikke bare sammarbeid om en tekst. Samarbeidet skal foregår "live". "Samskriving inneber ein kontinuerlig skrive- og responsprosess" (Eritsland 2004:113). For å få til naturlig bruk av en slik samarbeidsmåte vil man få nytte av å bruke ressurser som GoogleDocs(jeg har skrevet om GoogleDocs i et tidligere innlegg) eller Etherpad.

Jeg har gjennom denne høsten samarbeid med 3 andre studenter ved DKL studiet. Vi har benyttet oss av GoogleDocs og Skype når vi har jobbet sammen. Vi har alle skrevet inn i ett Google dokument, samtidig har vi brukt Skype som telefon. Dette har vært meget effektivt. Likevel har jeg noen betenkeligheter med bruk av GoogleDocs nå etter å ha brukt det en god del. Dokumentene har en tendens til å begynne å leve sitt eget liv der inne, noe som kan være ekstremt frustrerende. Understrekinger dukker opp, plutselig er det en annen skrifttype midt i teksten og store bokstaver tar seg tilrette hvor de ikke skal være. På grunn av dette har vi blitt nødt til å redigere deler av teksten som i utgangspunktet ikke så slik ut. Dette har muligens å gjøre med at GoogleDocs ikke er godt nok utviklet enda?

Men selv om jeg (og min gruppe) har opplevd små irritasjonsmoment i GoogleDocs, har jeg likevel fortsatt å bruke dette. Det er innmari kjekt siden alt ligger på nett og man kan jobbe fra flere PC'er i samme dokument uten å måtte sende dokumentet over mail og slikt. Derav vil jeg fortsette å bruke Google Docs, og krysser fingrene for at slike skjønnhetsfeil blir rettet opp i fremtiden:)





Eritsland, Alf (2004). Skrivepedagogikk - teori og metode. Oslo, Det Norske Samlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere